L Tryptofan má prokazatelné účinky na tvorbu serotoninu a melatoninu

Lidský mozek je důmyslný orgán a spolu se srdcem, ledvinami a játry je klíčový pro fungování celého organismu. Jeho buňky vyžadují ke své činnosti také potřebné výživové prvky, k těm dvěma nejdůležitějším řadíme omega-3 mastné kyseliny a aminokyselinu L-Tryptofan.
řetězec šroubovice DNA
O zdravých tucích a jejich složkách se zmiňuje celá řada odborných studií a jsou v nich doporučovány k zařazení ve stravě především mořské tučné ryby (sardinky, losos) a vlašské ořechy. Pro podporu funkce mozku a nervové soustavy však náš organismus potřebuje také serotonin a melatonin. Ty úzce souvisí právě se zmiňovaným L Tryptofanem, tato esenciální aminokyselina se totiž chová jako tzv. prekurzor, který má vliv na jejich tvorbu. Melatonin je žádoucí pro kvalitní spánek a serotonin podporuje v bdělém stavu dobrou náladu, zvyšuje motivaci k veškeré duševní i tělesné činnosti a pomáhá bojovat s depresemi a úzkostmi.
spící holčička s medvídkem

Nedostatek spánku a psychické problémy

Že jsou L Tryptofan účinky prokázané, deklaruje i zájem o tyto potravinové doplňky, zvláště mezi lidmi, kteří jsou pracovně přetížení, trpí chronickým stresem, anebo konzumují nevyváženou stravu. Nejbohatšími zdroji této látky jsou mořské tučné ryby, banány, kuřecí a krůtí maso, ale ne vždy se tímto způsobem dá doplnit jeho nedostatek v organismu.
Lékaři jej doporučují doplňovat hlavně lidem s psychickým onemocněním, jako jsou různé projevy úzkostí, depresivních stavů, fóbií a strachů, anebo pacientům, kteří trpí spánkovým deficitem a mají potíže s usínáním. Nedostatek serotoninu v organismu může vyvolat i schizofrenii a stavy maniodepresivních nálad, a to jak u starších osob, tak i mladších ročníků.
Velice důležité je dodržování doporučeného dávkování vzhledem k možnému předávkování, které může mít vliv na funkci ledvin, jater a tlustého střeva. Doplněk stravy je také kontraindikován lidem s onkologickými chorobami.